zondag 13 juli 2014

Mijn eigen studio: XIOR Studenthousing


Zoals jullie al gelezen hebben in een aantal voorgaande posts heb ik vanaf september mijn eigen huisje. Of nouja, huisje, studio. Ik ga eindelijk op mezelf wonen, iets wat ik al lang wilde en heel onverwacht toch ging gebeuren. Vrijheid blijheid! De studio die ik huur is van XIOR Studenthousing, omdat deze organisatie (nog) niet zo bekend is in Nederland vertel ik jullie er wat meer over. Wie weet is het ook iets voor jou, lees je mee?


XIOR.
Xior is van origine een Belgische studentenhuisvester. Ze houden zich al ruim 10 jaar bezig met kwalitatieve studenten woningen. Sinds 2011 zijn ze uitgebreid naar Nederland. Zo hebben ze al complexen in Leiden en Maastricht en vanaf september ook in Den Haag. Ze bieden woningen waar studenten in ideale omstandigheden kunnen wonen, leven en studeren. 'In Belgie zeggen wij: "Een kot met net dat beetje meer..." Een plaats waar elke student zich onmiddellijk thuis voelt.' 


Woningen.
De studenten kamers en studio's zijn volledig gemeubileerd. Ze bevatten een bed, kast, tv, koelkast en vloerafwerking. In mijn geval zit er ook een tafel met stoel(en) in, de tv volgensmij niet maar dat weet ik niet helemaal zeker. Daarnaast beschikken de studio's over een eigen sanitair en keukenblok. Ze streven naar een goede locatie voor de studentenwoningen (hallo statenkwartier!), waardoor de kamers op loop of fietsafstand van het centrum en/of hogescholen en universiteiten liggen.


Voor wie?
De studentenhuizen zijn niet alleen voor studenten, ook net afgestudeerden, assistenten en doctoraat studenten mogen huren bij XIOR. 

Prijzen & extra's.
Op de site van XIOR staan een aantal richtprijzen, de exacte prijs hangt natuurlijk ook af van de grootte van je kamer/studio. Ik vind zelf de prijskwaliteit verhouding heel goed. Ze zijn relatief veel goedkoper als andere kamers en studio's die worden verhuurd. Inclusief servicekosten zijn dit de richtlijnen:

Kamers: €350 - €425 p.m.
Studio's: €450 - €550 p.m.

Deze kloppen volgensmij niet helemaal, in het complex in Den Haag had je ook een studio die meer als €600 kostte, deze was dan wel heel groot, maar de prijzen kunnen nog hoger gaan dus.
Een anders voordeel is dat wifi en tv aansluiting bij de servicekosten in zitten, vaak moet je hier nog een bepaald bedrag extra voor betalen, maar dat is hier niet. Daarnaast beschikt elke verdieping over een gemeenschappelijke ruimte, dit is om en om een tv ruimte of een studeer ruimte. Zo heb je toch je eigen plekje met je eigen keuken en badkamer en alsnog de gezelligheid van een studentenhuis. In Den Haag heb je ook nog een grote achterplaats met picknicktafels en een bewaakte fietsenstalling, daarnaast zit er in het gebouw een wasserette en is er altijd een huismeester aanwezig. 


Waarom heb ik voor XIOR gekozen?
Toen ik op zoek was naar een kamer zat ik vooral op sites als kamernet te kijken. Ik wilde graag een studio omdat ik het zelf niet zo zag zitten om een keuken en badkamer te delen, maar aan de andere kant ben je in een studio toch wel heel alleen. Daarnaast wilde ik ook nog gemeubileerd huren, omdat het maar voor een jaar is en het mocht ook niet te duur zijn.. Het was dus een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Toen kwam ik op een van die sites dit aanbod tegen, nieuwe gemeubileerde studio's in een studentenhuis met gemeenschappelijke ruimtes binnen mijn prijs. Ik heb mezelf ingeschreven op de lijst, omdat ze nog aan het verbouwen etc zijn kon je niet meteen huren, en toen was het afwachten op een mailtje wanneer ik kon komen kijken. 
Ik ben best kieskeurig in dit soort dingen, dus het feit dat het helemaal niet was trok mij wel aan. Daarnaast kan ik gewoon alleen rust opzoeken in mijn studio en wanneer ik zin heb ook in een gemeenschappelijke ruimte gaan zitten of buiten op de binnenplaats. De huizen bevinden zich in het Statenkwartier in Den Haag, dat is de 'kakbuurt' van Den haag, dat is ook weer eens wat anders als Rotterdam zuidplein of de kruiskade (no offense..) en het is 10 minuten van het strand en 10 minuten van het centrum. Vanaf mijn studio is het ongeveer een half uur reizen naar school dus dat is ook nog goed te doen. Het heeft eigenlijk alles wat ik wilde, dus het was voor mij geen moeilijke beslissing.


Als je nog vragen hebt kun je mij altijd een berichtje sturen, privé op Facebook of in een reactie hieronder, ik beantwoord ze graag!

Liefs Danique


'It's not selfish to love yourself, take care of yourself and to make your happiness a priority. It's necessary.' 
- Mandy Hale

Geen opmerkingen:

Een reactie posten