maandag 16 juni 2014

"A woman's perfume tells more about her than her handwriting." - Deel 1

Als er iemand nadenkt over de meest niet relevante dingen, dan ben ik het wel.. Zo vroeg ik me laatst dus af hoe het zit met het verband tussen je karakter en je parfum. Ze zeggen dat als je een parfum cadeau doet en je legt aan de medewerker uit wat voor persoon het is dat zij, of hij natuurlijk, dan de goede parfum kan uitzoeken. Dan moet daar dus een verband in zitten.. Toch mislukte het toen ik zelf om een parfum ging en vertelde wat ik lekker vond kreeg ik de meest misselijkmakende geuren onder m'n neus. Dus ik ging zelf op zoek naar wat ik lekker vind. Benieuwd wat mijn top 3 is en welke geuren bij jouw persoonlijkheid passen? Lees mee, ik ga mijn eigen parfum 'analyseren' en ik vertel je welke geurnoten bij welke persoonlijkheden passen. Natuurlijk kijk ik ook nog even of dit bij mezelf klopt. Daarnaast ga ik naar aanleiding van de quote van Christian Dior kijken of dit overeen komt met mijn handschrift. Ik vertel hoe jij je handschrift kan analyseren en ga dit bij mezelf doen in deel 2.
Eerst ging ik kijken welke parfum ik op dit moment heb. Ik heb er een stuk of 20, cadeautjes, oude flesjes, geuren die ik heb gekocht maar toch niet meer zo lekker vind, mijn collectie is groot.

3 jaar geleden kreeg ik een parfum van mijn broer voor mijn verjaardag. Ik heb een verslaving aan Chanel, en dan niet zozeer haar kleding maar vooral haar persoonlijkheid (klein weetje: Chanel heeft voor de nazi's gewerkt. How shocking?!), dus toen ik Coco Mademoiselle van Chanel kreeg was ik al blij. Toen had ik hem nog niet geroken.. Maar het feit dat ik hem pas weer heb gekocht zegt al genoeg denk ik..

Coco Mademoiselle is naar mijn ervaring een zachte, frisse geur. Niet fris in de zin van schoonmaakmiddelen, of de geur van net gewassen lakens, maar fris in de zin van een dag in de lente, dat je 's ochtends buiten loopt in de zon met een strakke blauwe lucht, maar toch is het nog fris omdat het de overgang is van winter naar lente. 
Toen ik ging opzoeken wat voor geurnoot hij heeft stond er Oriëntaals, wat mij dus verbaasde. Bij een Oriëntaalse geur denk ik aan warmte en kruiden, en dat gevoel heb ik niet als ik deze parfum op heb. Bij verdere informatie stond er Oosters-fris: 'bloemige akkoorden van jasmijn en roos, luchtig als een bloemblaadje.' Dat klopt dus helemaal, mijn verbazing was weer weg. Verder wordt hij omschreven als een frisse en sensuele geur, een sexy en geraffineerd parfum. Van deze geur heb ik de Eau de Toilette, de geur bij de Eau de Parfum is dus sterker en je hoeft er dus minder van op te spuiten. Voor dit flesje van 50 ml heb ik €65,- betaald. Ik heb hem sinds februari nu, maar hij is wel bijna leeg. De Eau de Parfum is ongeveer €80,- voor 50 ml en de echte parfum van 7,5 ml is nu van €117,- voor €105,30 bij Douglas.

Toen ik vorig jaar rond moederdag door Rotterdam liep was natuurlijk overal de parfum in de aanbieding en omdat ik al een moederdag cadeautje had heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe parfum. Mijn oude was bijna op en er gaat geen dag voorbij dat ik geen parfum draag. Op zoek naar een nieuwe dus. Ik keek rond bij wat er afgeprijsd was en kwam deze beauty tegen. Deep Red van Hugo Boss, zoals je op de foto's ziet (mijn eigen flesje en hoe hij verkocht wordt) is hij flink beschadigd. Hij is wel iets donkerder als op de tweede foto, maar heel krasgevoelig. Het is een flesje van mat glas, wat sowieso al sneller krassen geeft. Het is bijna een jaar de enige parfum geweest die ik op deed en ik nam hem ook overal mee naar toe in mijn tas en onhandig als ik ben heb ik hem natuurlijk ook de nodige keren laten vallen. Dat verklaarde de krassen.. 

Ook dit is een Oriëntaalse geur, wat ook helemaal bij mijn geurbeleving past. Voor mij is het een warme, sensuele geur. Kruidig, maar niet te sterk. Op dit moment is het mijn 'avond geur'. Mijn geuren zijn te vergelijken met make-up, overdag gebruik je over het algemeen zachtere, frissere make-up en als je 's avonds uit gaat doe je sneller een donkerdere oog make-up of lipstick op. Zo gebruik ik mijn geuren ook.  Deep Red wordt verder beschreven als 'een provocerende geur met een contrast tussen opwindende energie en diepe reflectie.' De geur is een mix van bloedsinaasappels en pittige cassis met tonen van gember, lelies en fresia's. Ceder, overgoten met verleidelijke vanille zou de geur van brutale sensualiteit geven. De perfecte night-time geur dus ;)
Uit mijn hoofd gezegd heb ik de 90 ml. Het is een Eau de Parfum en hij is bij Douglas op de aanbieding van €78,47 voor €70,63. Toen ik hem kocht was hij voor de helft van de prijs, ik heb er toen €38,- voor betaald. Dit was bij Ici Paris dacht ik. Hij is beschikbaar in 30, 50 en 90 ml. Ik heb hem nu ruim een jaar en er zit nog een kwart in, dat vind ik toch wel het voordeel van een Eau de Parfum, zeker met zo'n actie.


Mijn laatst gekochte parfum is van Givenchy, Ange ou Démon. Vanaf de eerste keer dat ik hem rook was ik verkocht, helaas had ik toen geen geld en moest ik hem laten staan.. Ik zoek mijn parfum meestal uit naar hoe hij eruit ziet. Ik loop langs de rekken en de flesjes die mij aanspreken pak ik om te ruiken. Dat is misschien wel onwijs stom, want wie weet zit mijn droom parfum wel in een verpakking die ik hartstikke lelijk vind, maar tot nu toe gaat het goed zo. De uitstraling van het flesje laat natuurlijk ook het karakter van de parfum zien, maar deze heb ik uitgezocht op de naam. Ik ken Givenchy natuurlijk als kledingmerk en dat spreekt mij altijd wel aan, dus ik was ook wel benieuwd hoe de parfum rook. De verpakking zelf ben ik niet weg van, hij is heel hoekig en het dopje blijft niet zitten.. Dat is dan wel weer jammer. Maar toen ik eindelijk weer geld had en ik in de bijenkorf liep kon ik hem niet laten staan.. Ik heb de Eau de Parfum van 30 ml gekocht voor ongeveer €60,-. Ik heb hier voor het kleinste formaat gekozen omdat ik die andere twee ook nog gebruik en ook niet het geld had voor een groot flesje. Hij is verder ook in de standaard maten 50 ml en in 100 ml verkrijgbaar. Er zijn nog 4 andere varianten van Ange ou Démon verkrijgbaar.

Ik kan de geurbeleving niet goed omschrijven, hij heeft een beetje van alles en een beetje van niets.. Hij is heel sterk, maar toch weer niet. Hij is fris, maar ook weer niet. Zo'n uiteenspattende geur, wat dus ook wel weet bij mij past haha. Dus ik was erg benieuwd naar de beschrijving van de parfum! Ange ou Démon was dus uiteindelijk een bloemige geur. Hij wordt omschreven als een parfum van alle uitersten (hee, zei ik het niet? (; ). Hij beweegt tussen licht en donker, tussen speels en slecht. Het is een bloemig oosterse samenstelling die opent met mandarijn, saffraan, witte tijm, een hart van lelie, orchidee en yang-ylang en afsluit met de geuren van tonkaboon, vanille en rozen- en eikenhout.
Na dit gelezen te hebben begreep ik ook waarom ik de geur niet kon 'kaderen'.

Wat mij opvalt is dat mijn favoriete geuren alle drie oosters/oriëntaals zijn. Typisch dat de geur die ik meestal overdag op heb, coco modemoiselle, fris is en mijn avondgeur, deep red, warme sensuele geur is. Met Ange ou Démon is het heel wisselvallig, net als de geur. Ik moet er 'zin' in hebben, ik heb weken dat ik hem elke dag op heb en soms maar een enkele keer in de week of maand. Hij moet bij mijn vibe van die dag passen. 
Het was me al wel opgevallen dat ik bepaalde tijden had waarop ik welke geur droeg, maar vind het opvallend dat hoe ik me voel met de geur en wanneer ik hem op doe ook volledig past bij de beschrijving van de geur. In die zin zegt het al iets over je persoonlijkheid.


Let op! Ik heb research gedaan naar deze informatie, het komt van verschillende websites en het is dus niet mijn mening.
Er bestaan zes hoofdgroepen geuren: bloemen, citrus, amber (oosters), chypre, leer en hout. De meeste parfums zijn combinaties van deze geuren zoals je hierboven al zit bij de samenstelling van die parfums. Parfums worden meestal onderverdeeld in drie categorieën: fris en fruitig, bloemig en oriëntaals. 

Frisse en fruitige parfums zijn vaak licht, jongere meisjes beginnen hier vaak mee. Die krijgen hun eerste pastel kleurige zoete parfummetjes. Leeftijd speelt zeker een rol bij het dragen van parfum, maar een frisse en fruitige parfum is natuurlijk niet alleen voor jonge meisjes. Een frisse parfum kan voor elke gelegenheid gedragen worden en is al helemaal perfect voor de lente en de zomer. Deze parfums worden vaak door vrolijke, actieve en jeugdige personen gedragen die een sensuele uitstraling willen hebben. 

Bloemige parfums zijn het meest geliefd onder de vrouwen. Bloemen zijn vrouwelijk en romantisch, iets wat bij zo ongeveer elke vrouw past en zowel overdag als 's avonds gedragen kan worden. De geur van witte bloemen wordt geassocieerd met licht flirterig, als je van wit en lente houdt en voor een flirterige geur wilt gaan kun je het beste een parfum zoeken met fresia of tuberoos erin. 

Oriëntaalse geuren worden relatief het minste verkocht, het is een wat meer uitdagendere geur, vooral in combinatie met andere geurtonen. Vrouwen die deze oosterse geuren dragen worden vaak beschreven als vrouwen met een sterke wil en veel passie die graag in de belangstelling staan. Het zijn vaak de pittige en mystieke types met deze geur.

Verder moet je bij de geuren in de categorie citrus denken aan pas gewassen lakens, de schone frisse types, basic en niet te veel opsmuk. Chypre staat voor klassiek en sophisticated en de parfums in de familie van leer en hout worden vaak door vrouwen gedragen die graag de leiding geven. In de zakenwereld staat een combinatie van hout en bloemig voor een leidinggevende met oog voor detail.




Voorbeeldgeuren fris en fruitig: Beyoné - Heat The mrs. Cart show world tour, Juicy Couture - Couture La La, Ralph Lauren - Romance, DKNY - Women

Voorbeeldgeuren bloemig: Guerlain - Terracotta le Parfum, Amouage - Beloved, Elie Saab - Le Parfum, Jimmy Choo - Flash

Voorbeeldgeuren oriëntaals: Roberto Cavalli - Nero Assoluto, Giorgio Armani - Emporio She, Yves Saint Laurant - Belle D'Opium, Calvin Klein - Obsession, Chanel - Allure

Voorbeeldgeuren Citrus: Rituals - No. 1 Ginger Essence & White tea, Beyoncé - Pulse

Voorbeeldgeuren Chypre: Amouage - Memoir, Giorgio Armani - Si, Jimmy Choo - Jimmy Choo, Chanel - Cristalle

Voorbeeldgeuren Leer en Hout: Dsquared2 -Velvet Forest Wood, Valentino - Valentia Oud Assoluto, Thierry Mugler - Womanity, BVLGARI - Mon Jasmin Noir





Op basis van de gegevens hierboven en de parfums die ik heb zou ik een vrouw zijn met een sterke wil, passie, uiteenspattend/veelzijdig, sensueel en zou ik graag in de belangstelling staan en geraffineerd zijn. 
Ik geloof dat dit wel klopt en vrienden en familie zullen dit waarschijnlijk ook bevestigen haha. Ik sta bekend om mijn sterke eigen mening/wil, doorzettingsvermogen/hyperfocus als ik iets echt graag wil of doe (passie), ik kan onwijs uiteenspattend zijn, ik ben een echte twijfelkont maar ik doe ook veel verschillende dingen. Ik herken mezelf wel in het sensuele en geraffineerde. Geraffineerd op alle manieren eigenlijk, zo kan het doortrapt maar ook elegant/chic betekenen, wat ik allebei wel heb. (Gaf ik nou net toe dat ik doortrapt kan zijn? Ojee..) Ik heb een verleden met dansoptredens, open podium, dansles geven en ik heb ik bij presenteren nooit moeite met het voor een groep staan maar juist met het idee dat het fout kan gaan en daarnaast deze blog natuurlijk, dus ik denk dat ik moet toegeven dat ik graag in de belangstelling sta..

Ik vond het echt leuk om dit uit te zoeken, ik dacht altijd wel na bij een parfum wat voor gevoel het me gaf, maar om het zo te lezen zoals ik het ook voel vind ik verrassend. Eigenlijk raar hoe je aan de hand van een geur kunt zeggen wat voor persoon het is, klopte het bij jullie ook?

Liefs,
Danique

Geen opmerkingen:

Een reactie posten